• تلفن021-61106234
  • ایمیلtmaseman.ir@gmail.com
  • آدرسجاده مخصوص،روبروی شهرک اکباتان، هواپیمایی آسمان
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 16 عصر
تعاونی مسکن آسمان

جور تخلف بانک بر عهده دولت است/پویایی مسکن باید با بخش خصوصی باشد نه جیب مردم

محمدسقایی عضو کمیسون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه گسترش بانک ها بدون اخذ مجوز از سوی بانک مرکزی در هفت الی هشت سال گذشته به اوج خود رسیده است، اظهار داشت: گسترش این موضوع مشکلات زیادی را برای موسسات مالی و اعتباری پیش خواهند آورد و با ایجاد تخلف باید با انبوهی از افراد سپرده‌گذار مواجه شوند.
وی ادامه داد: در این صورت تمام مسئولیت‌ها بر دوش دولت می‌افتد یعنی باید متعهد به پرداخت بدهی‌ها شود.
نماینده فارس، استهبان و نی ریز اظهار داشت: زمانی بانکداری خصوصی می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد که بانک مرکزی از الف تا نون پایان نظارت جامع و کامل را دارا باشد و ایجاد شعب هم باید از بانک مرکزی مجوز داشته و نیروی انتظامی هم در صورت احداث یک شعبه حتما از آن مجوز بخواهد.
وی افزود: این سهل‌‌انگاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها نه تنها به اقتصاد مملکت ضربه می‌زند بلکه بدبینی را هم در جامعه به وجود می‌آورد.
*** علت افزایش قیمت زمین چیست؟
سقایی در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات اقتصاد بیمار ما این است که مردم به جای اینکه دارایی‌های خود را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند آنها را به بانک‌های خصوصی می‌برند و بانک نیز این سپرده‌ها را در خرید ملک، ساختمان و… به کار می‌گیرد و اگر این طور نیست باید دید که چه بانکی در بخش تولید و کارخانه سرمایه‌گذاری کرده و فعال است و یا اینکه جامعه را به سمت و سویی کشیده‌‎اند که مولد شده و اشتغال ایجاد کرده‌اند.
نماینده فارس، استهبان و نی ریز در خصوص رشد صعودی قیمت زمین و مسکن گفت: علت اینکه قیمت زمین و مسکن روز به روز بالا می‌رود این است که بانک پول مردم را اخذ می‌کند و در امر  خرید ساختمان، برج‌سازی و انبوه سازی شرکت می‌کند و با بند و بست‌های انجام شده این نرخ‌ها افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: برخی افراد ادعا می‌کنند با این کار بخش زمین و مسکن پویا می‌شود این درست است اما باید با حضور بخش خصوصی باشد نه پول مردم و اینکه با هزینه‌های گزافی نیز به فروش برسند.
*** تسهیلات اعطایی در جهت تولید و اشتغال نیست 
وی در ادامه اذعان داشت: علت عدم موفقیت این بانک‌ها این بوده است که نه تنها اخذ پول از مردم روی اصول درستی قرار نگرفته بلکه تسهیلات اعطایی هم جهت دار و هدفمند نبوده به گونه‌ای که درجهت تولید و اشتغال باشد.
سقایی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: متأسفانه این بانک‌ها گام مثبتی در این زمینه نداشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.