• تلفن021-61106234
  • ایمیلtmaseman.ir@gmail.com
  • آدرسجاده مخصوص،روبروی شهرک اکباتان، هواپیمایی آسمان
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 16 عصر
تعاونی مسکن آسمان

روزهای سیاه مسکن مهر در سال ۹۴

به گزارش تعاونی مسکن آسمان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پروژه‌های مسکن مهر در سال ۹۴ بیشتر شاهد شوهای تبلیغاتی بود تا افتتاح و تحویل واحدهای آن. در این بین هم وزیر راه و شهرسازی و هم معاونان متعدد وی در وزارت راه و شهرسازی یک وجه اشتراک با یکدیگر داشتند و آن وعده بود. در سالی که گذشت طرح مسکن مهر گاه و بیگاه مورد تفقد آخوندی قرار گرفت.

چراغ اول انتقادات به طرح مذکور در سال ۹۴ اوایل اردیبهشت ماه توسط وزیر راه و شهرسازی روشن شد. آخوندی در مراسم شورای هماهنگی رؤسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با بیان این‌که بیشترین ویژگی "پوپولیسم" تهی کردن موضوعات از درون است بدون این‌که سودمندی و تداوم آن سیاست روشن باشد، گفته بود: سیاه و سفید کردن موضوعات و تقدس بخشی به برخی امور ویژگی‌های دیگر پوپولیسم است، به‌عنوان نمونه وقتی مسکن مهر اجرا شد سودمندی آن را کسی اندازه‌گیری نکرده و عواقب انتشار "پول داغ" به‌میزان ۵۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زمانی که افزایش یارانه‌ها تا ۲۰۰هزار تومان مطرح می‌شد؛ آینده ایران مهم نبود».

این در حالی بود که شرکت عمران پردیس حدود هفت روز بعد اظهارات وزیر راه و شهرسازی دست به اجرای یک نمایش زد. مدیرعامل وقت این شرکت در واکنش به انتقاد نمایندگان مجلس در خصوص متوقف شدن ساخت واحدهای مسکن مهر این شهر از رسانه‌ها دعوت کرد تا از نزدیک تداوم ساخت و سازهای این طرح در فازهای مختلف را لمس کنند.

اما این اقدام نتیجه عکسی داد،‌ چراکه کارگران و پیمانکاران به صف شده پرده از واقعیت‌های پروژه‌های مسکن مهر پردیس برداشتند.

یکی از کارگران افغانستانی حاضر در نمایش مذکور به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفته بود: چند سالی است که در مسکن مهر پردیس کار می‌کنم، اوایل وضعیت تقریباً خوبی داشتیم و پیمانکار هر ماه دستمزد کارگرانش را می‌داد. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر وضعیت چندان مناسبی نداریم. حدود ۱۰ ماه است که هنوز پیمانکار دستمزدم را نداده است و فقط پول خرجی می‌دهد که با آن هم به‌سختی می‌توانم اموراتم را بگذرانم.پیمانکار می‌گوید شرکت عمران پولم را نداده است و به همین دلیل هم نمی‌توانم دستمزد کارگران را پرداخت کنم.

وی با تأکید بر اینکه به همین دلیل بارها پروژه تعطیل شده است، تصریح کرد: شک دارم که شرکت عمران پردیس طلب پیمانکار را نداده باشد، چون علاوه بر خرید چند دستگاه اتومبیل گران‌قیمت، صاحب‌کار ما ساخت پروژه‌های متعددی را هم در پردیس و هم در تهران آغاز کرده است.

یکی از پیمانکاران مسکن مهر پردیس با اشاره به طلب میلیاردی از شرکت عمران پردیس گفت: شرکت عمران پردیس ۲۴ ساعت قبل از بازدید به ما اطلاع داد: قرار است فردا (یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۴) نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سایت‌های مسکن مهر بازدیدی داشته باشند، بنابراین کارگران خود را از صبح زود مقابل پروژه‌های خود جمع کنید تا بتوانید خواسته‌هایتان را از طریق آنها (نمایندگان مجلس) پیگیری کنید.

وی افزود: با توجه به اینکه شرکت عمران طلبم را نمی‌دهد شرمنده کارگرانم شده‌ام چراکه نمی‌توانم دستمزد آنها را پرداخت کنم.

وی با انتقاد از شیوه جمع کردن کارگران برای بازدید، ادامه داد: می‌خواستیم از طریق نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری کنیم اما متأسفانه در این بازدید خبری از آنها نشد.

پس از اجرای این سناریو، مدیرعامل شرکت عمران پردیس تغییر کرد، البته مدیرعامل سابق به‌عنوان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همکار نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی شد.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی مانند سال ۹۳ از هر فرصتی برای انتقاد از مسکن مهر استفاده کرد که یکی از آخرین نمونه‌های آن مربوط به نیمه‌های بهمن‌ماه و در بحبوحه افتتاح واحدهای این طرح بود.

آخوندی با اعلام این‌که مسکن مهر پردیس بسازوبفروش گسترده دولتی است، گفت: اگر متقاضیان مسکن مهر پردیس ۱۱ میلیون تعیین شده را که زمان آن تا پایان دی ماه اعلام شد ، پرداخت نکنند، طبق قرارداد با این افراد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اتمام عمده مسکن مهر در پایان سال ۹۴ به افتتاح‌های پیش‌رو اشاره کرد و افزود: برخی از شهرها همچون پردیس ساخت مسکن مهر را دیر شروع کردند و ساخت مسکن مهر در این شهر از سال ۹۱ آغاز شد در حالی‌که ساخت مساکن مهر در سایر شهرها از سال‌های ۸۹ شروع شد.

به گزارش تعاونی مسکن آسمان به نقل از تسنیم، طرح مسکن مهر حدود سه سال است که بی مهری دولتی‌ها را با تمام وجود لمس کرده و آخوندی هنوز افتخار افتتاح یک واحد مسکونی مهر را به این طرح نداده است. طرح مذکور ناخواسته دچار سرپرستی شد که توجه چندانی به آن ندارد و به این ترتیب نمی‌توان آینده روشنی را برای بزرگ‌ترین طرح مسکن سازی دولت متصور بود. پیشرفت فیزیکی پروژه‌های این طرح در دولت یازدهم ماهانه ۶۷ صدم درصد بوده است.

مسئله‌ای که واکنش وزیر سابق راه و شهرسازی را در واپسین روزهای اسفندماه ۹۴ به دنبال داشت.

علی نیکزاد که در سه سال اخیر به تعداد انگشتان یک دست نیز در خصوص هجمه‌های بی‌سابقه مسئولان دولت یازدهم به مسکن مهر، اظهارنظر نکرده با تاکید بر این‌که تمام‌ مسکن‌مهر‌ها باید تا الآن تحویل می‌شدبه خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: فقط سیاسیون و دولتی‌ها مسکن مهر را قبول ندارند.

نیکزاد با انتقاد از اظهارات مسئولان دولتی در خصوص طرح مسکن مهر گفت: فقط سیاسیون و دولتی‌ها مسکن مهر را قبول ندارند و در سراسر ایران نمی‌توان به‌تعداد انگشتان یک دست مردمی را پیدا کرد که از این طرح ناراضی باشند.

وی اظهار کرد: متأسفانه سیاسیون و دولتی‌ها طرح مسکن مهر را قبول ندارند، ولی در سراسر کشور نمی‌توانید به‌تعداد انگشتان یک دست متقاضیانی را پیدا کنید که از مسکن مهر ناراضی باشند و نخواهند مسکن مهر را تحویل بگیرند.

وی با تأکید بر این‌که مردم منتظر تحویل خانه‌های مهرشان هستند، به انتقادات مسئولان دولتی به مسکن مهر و نقش این طرح در تورم ۴۰درصدی اشاره کرد و افزود: دولتی‌ها همواره می‌گویند طرح مسکن مهر باعث و بانی افزایش نقدینگی و تورم ۴۰درصدی بوده است، این در حالی است که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن در قالب این طرح ساخته شده و ۱۷ میلیون نفر را صاحب‌خانه می‌کند.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان این‌که در دولت یازدهم که نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، بیان کرد: حرف‌های سیاسیون و دولتی‌ها در رابطه با طرح مسکن مهر غیرعلمی و بی‌انصافی است و خدا جای حق نشسته است و مردم با این حرف‌ها دلسرد نخواهند شد.

نیکزاد با تأکید بر این‌که دولت دهم پروژه‌های مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰درصدی به دولت یازدهم تحویل داد، گفت: اگر مسئولان مربوطه خوب عمل می‌کردند کل پروژه‌های مسکن مهر تا الآن تحویل متقاضیان شده بود.

وی یادآور شد: در دولت دهم از دو میلیون و یکصد و هشتاد هزار مسکن مهر شهری بالغ بر یک میلیون و یکصد و هشتاد هزار واحد تحویل قطعی و الباقی نیز با پیشرفت ۷۰درصدی تحویل دولت یازدهم شد.از دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحد روستایی یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد تحویل قطعی و مابقی نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی تحویل دولت یازدهم شد.

وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید کرد: در کل از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شهری و روستایی، ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار واحد در دولت دهم تکمیل و تحویل شد که در تاریخ ایران و دنیا و همچنین در عمر یک دولت تولید این میزان مسکن با پشتیبانی دولت بالاخص برای اقشار کم‌درآمد و در راستای تحقق عدالت اجتماعی بی‌سابقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.