• تلفن021-61106234
  • ایمیلtmaseman.ir@gmail.com
  • آدرسجاده مخصوص،روبروی شهرک اکباتان، هواپیمایی آسمان
  • ساعتهای آزاد8صبح تا 16 عصر
تعاونی مسکن آسمان

اخبار جدید مسکن

مسیر رونق بازار مسکن
مطابق آنچه صاحب‌نظران این بخش با استناد به نشانه های اقتصادی، تصویر می‌کنند، از «قعر رکود» فاصله گرفته و مشروط به تکمیل سه گام باقیمانده از سوی سیاست‌گذار، تا پایان سال در مسیر رونق قرار می‌گیرد. چشم‌انداز دوره جدید #رونق مسکن نشان می‌دهد فضای کنونی بازار ملک –معاملات و ساخت‌و‌ساز- از کیفیت به مراتب متفاوتی نسبت به دوره‌های پیشین رونق –به‌خصوص رونق سال‌های ۹۰ تا ۹۲- برخوردار شده است؛ به‌طوری‌که انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی، این بازار از سه فاکتور «جهش قیمت»، «شدت سفته‌بازی» و همچنین «هیجان خرید مصرفی» در امان باشد. در بررسی‌هایی که سه متخصص اقتصاد مسکن انجام داده‌اند، مشخص شده «درآمدهای نفتی» و «ظرفیت رشد اقتصادی کشور» به‌عنوان دو پارامتر اثرگذار بر جهت سرمایه‌گذاری‌های ملکی، هم‌اکنون به‌گونه‌ای است که «ابزار و انگیزه» برای خرید سرمایه‌ای ملک عملا وجود ندارد. این وضعیت، جلوی «مَلاکی بیشتر» بانک‌ها در رونق پیش‌رو را می‌گیرد و باعث تمرکز منابع بانکی در حوزه تامین مالی خریداران مصرفی خواهد شد. در شرایط فعلی، برای پایان بخشی به دوره «گذار از #رکود مسکن» لازم است ابزارهای تامین مالی با هدف پوشش دهک‌های میان‌درآمد رو به بالا، منعطف شود؛ اما قبل از آن، باید دو گام مرتبط با «تورم»، برداشته شود که عبارتند از مهار تورم در سطح ۵ درصد و نیز تحقق چشم‌انداز رشد اقتصادی مطلوب کشور .

سه گام باقیمانده
تکمیل سه گام باقیمانده از سوی سیاست‌گذار عبارتند از :
۱-انعطاف‌پذیر شدن ابزارهای تامین مالی بخش مسکن (به این معنا که لازم است درجه بهره‌برداری و کارآمدی ابزارهای موجود تامین مالی در بخش مسکن افزایش یابد تا از این طریق طیف بیشتری از متقاضیان مصرفی بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی و سایر ابزارها، نیاز خود را در بازار مسکن تامین کنند.)
۲-تحقق چشم‌انداز رشد اقتصادی مطلوب (اگر رشد اقتصادی مطلوب حاصل نشود به دلیل عدم افزایش سطح درآمد خانوارها، تزریق منابع، منجر به رشد نقدینگی و تحریک قیمت از سمت تقاضای سرمایه‌ای می‌شود؛ از این‌رو اجرای گام اول – انعطاف‌پذیر کردن ابزارهای تامین مالی – در شرایط نامساعد و بدون تامین دو پیش‌شرط گفته شده، می‌تواند منجر به انحراف سیاست‌ها و عدم بهره‌مندی تقاضای واقعی و مصرفی از این تسهیلات شود.)
۳-توقف سرکوب تقاضای مصرفی خانوارهای میان‌درآمد رو به بالا(در حال‌حاضر تسهیلات موجود بخش مسکن از کیفیت نسبتا مطلوبی برای متقاضیان میان‌درآمد رو به پایین برخوردار است و این در حالی است که این تسهیلات هم‌اکنون پاسخگوی نیاز مصرفی دهک‌های میان‌درآمد رو به بالا (دهک‌های ۶ تا ۸) نیست. )

کاهش قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن
طی ۱۵ روز اول مهر، میانگین قیمت هر فقره اوراق #تسهیلات_خرید_مسکن در مقایسه با نقطه اوج قیمت در مرداد، ۱۸ درصد کاهش یافت. به این ترتیب قیمت اوراق مسکن از ۱۰۳ هزار تومان به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان نزول کرد. کارشناسان می‌گویند عرضه حجم جدید اوراق علاوه‌بر کاهش نرخ سود واقعی این اوراق در بازار رسمی مبادله امتیاز وام، زمینه‌ساز تخلیه حباب ایجاد شده در این مدت نیز شد. در حال حاضر هزینه بسته ۲۲۰ تایی اوراق در مقایسه با میانه تابستان، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افت کرده است.

 

رتبه ی جدید تهران بین ۱۴۰ کشور جهان

نتایج گزارش اخیر نشریه اکونومیست درخصوص رتبه‌بندی سالانه شهرهای جهان بر مبنای شاخص زیست‌پذیری نشان می دهد #تهران از میان ۱۴۰ شهر مهم دنیا در رتبه ۱۲۶ به لحاظ شاخص زیست‌پذیری قرار دارد و این موضوع بیانگر بحران زیست محیطی در پایتخت است.